1.ročník
Systémy obsluhy
… jinými slovy organizace práce číšníků, neboli kdo co dělá
SYSTÉM VRCHNÍHO ČÍŠNÍKA
– používá se při jednoduché obsluze, stejně tak i rajónový a skupinový systém
– tento systém je u nás nejrozšířenější v provozovnách s větším počtem míst
– spočívá v tom, že každý z kolektivu pod vedením vrchního číšníka plní svoji funkci
* vrchní číšník – plánuje, řídí, kontroluje, inkasuje
* jídlonoš – odpovídá za servis pokrmů
* nápojář – připravuje pracoviště, dělá debaras, odpovídá za servis nápojů
* polévkář – připravuje pracoviště, dělá debaras, odpovídá za servis polévek
výhody: využití různé úrovně kvalifikace číšníků, všichni nemusí ovládat vše
nevýhody: spokojenost hostů závisí na všech zaměstnancích mezi nimiž mohou být i nezodpovědní jedinci
RAJÓNOVÝ SYSTÉM
– nebo též obvodový systém, využívá se rovněž při jednoduché obsluze, kdy je restaurace rozdělena na úseky
– každý číšník má určen svůj úsek 4 – 10 stolů
– o hosty se stará od uvítání do rozloučení (náročné na vlastní organizaci práce)
– předpokladem je dobrá orientace a zvládání obsluhy
výhody: o hosta pečuje pouze jeden číšník, který může ovlivnit jeho spokojenost
nevýhody: náročnost na organizační schopnosti číšníků a jejich kvalifikaci
SKUPINOVÝ SYSTÉM
– opět se používá při jednoduché obsluze, při velkých akcích
– skupina pracovníků vedená vrchním číšníkem obsluhuje dle předem dohodnutých pravidel
– všichni dělají všechno (přípravu pracoviště, servis pokrmů a nápojů, úklid)
– pokrmy hradí pořadatel akce většinou hromadně, nápoje si mohou hosté platit odděleně
– jedná se například o obsluhu během přestávek na školeních, stravování zájezdu apod.
FRANCOUZSKÝ SYSTÉM OBSLUHY
– systém složité obsluhy
– dělba práce vysoce kvalifikovaných číšníků (servírky se při tomto způsobu obsluhy zpravidla nezaměstnávají)
– jedná se o rozšířený (složitější) systém vrchního číšníka
– pro jednotlivé funkce se používá původní francouzské označení
hlavními znaky jsou:
1) pokrmy a přílohy z kuchyně na společném inventáři, u stolu se překládá a dohotovuje (keridon a vozíky)
2) nabídka aperitivů, předkrmů, sýrů a zákusků, popř. teplé speciality na vozíku
rozdělení pracovních funkcí:
* vedoucí střediska Maitre d´hotel (metrdotel) – řídí společenskou stránku střediska (rezervace, uvítání hostů aj.)
* vrchní úsekový číšník Chef de rang (šéf d rán) – zajišťuje odbornou obsluhu 3 – 5 stolů
* zástupce úsekového vrchního číšníka Demi chef de rang – ve větších restauracích, kde úsekový číšník přebírá část společenských povinností vedoucího restaurace
* pomocník vrchního číšníka Commis de rang (komi d rán) – přináší veškeré objednávky z kuchyně i výčepu
* nápojář Sommelier (somelijé) nebo také Winebuttlet (vajnbatler) – nabídka aperitivů, nápojů a digestivů
* předkrmář Hors d´oeuvrier (ordevrijé) – nabídka studených předkrmů, příprava salátů
* sběrač nádobí Commis débarrasseur (komi débarasé) – pečuje o úklid v několika rajónech
* annonceur (anonsé) – přebírá objednávku v kuchyni
* pokladní Caisier (kasijé) – eviduje veškeré objednávky číšníků, vede účty jednotlivých stolů, účty se hostům překládají v ubrousku na tácku, drobné vrací pokladní prostřednictvím číšníků
* trancheur (tranšér) – tato funkce je zřízena pouze v některých restauracích, pracovník nabízí krájenou specialitu pomocí teplého vozíku a dranžíruje pokrmy u jídelních stolů dle objednávek
KAVÁRENSKÝ SYSTÉM
– je kombinací systému vrchního číšníka a rajónového
– vrchní číšník řídí, kontroluje a inkasuje
– kávonoši mají každý určitý úsek na obsluhu
BAROVÝ SYSTÉM
– barman obsluhuje hosty za barovým pultem
– číšník obsluhuje hosty u stolů
– velké bary – barman + pomocník – bar rozdělen na úseky
BANKETNÍ SYSTÉM
– kolektiv číšníků vedený vrchním číšníkem nebo vedoucím banketu
– číšníci rozděleni na dvě skupiny (jídlonoši 6-10 hostů, nápojáři 18-20 hostů)
– každý má přidělen svůj úsek slavnostní tabule
– důležité je řízení společných nástupů, obsluhy a odchodů
RAUTOVÝ SYSTÉM
– vede vedoucí rautu a rozděluje číšníky do 3 skupin
– 1 skupina pečuje o nabídkové stoly
– 2 skupina servis nápojů
– 3 skupina úklid použitého inventáře
– v případě nabídky specialit pracují u nabídkových stolů také kuchaři, popř. dranžéři
ETÁŽOVÝ SYSTÉM
– obsluha v pokojích
– Chef d´étage (šéf d etáž) a jeho pomocník mají přidělený úsek, zpravidla kolem 20 pokojů
– pro usnadnění obsluhy bývá v každém podlaží office (přípravna)
PODROBNOSTI K JEDNOTLIVÝM SYSTÉMŮM JSOU UVEDENY VE VYŠŠÍCH ROČNÍCÍCH.
Kontakt
-
Sauer Aleš
Bc. Pastorová Andrea
SŠGS
Masarykovo náměstí 2
Nová Paka 514 01
Česká republika - stolniceni@stolniceni.cz
Social Networks
Stolničení online
Praktický pomocník a rádce.
© 2022 All Rights Reserved.