ZÁKLADNÍ POJMY A PRAVIDLA CHOVÁNÍ NA PRACOVIŠTI
Stolničení - práce číšníka u stolu hosta.
Stolování - chování hostů u stolu.
ZÁKLADNÍ PRAVIDLA CHOVÁNÍ NA PRACOVIŠTI
1. včasný příchod
2. všechny pozdravíme, ohlásíme svůj příchod, vyžádáme si práci
3. z pracoviště se můžeme vzdálit pouze se souhlasem nadřízeného
4. po skončení úkolu požádáme o další
5. odchod z pracoviště vždy ohlásíme
6. respektujeme příkazy nadřízených
7. v době volna nenavštěvujeme pracoviště jako hosté (častý nešvar současných restaurací)
8. i v nepřítomnosti hostů zůstává na pracovišti alespoň jeden číšník
9. nikdy si nesedáme k hostovi
10. nevytváříme hloučky a neotáčíme se k hostům zády, nerušíme hosty
OSOBNOST ČÍŠNÍKA
Práce číšníka je obchodní činností, která vyžaduje:
- fyzickou a psychickou zdatnost (práce je časově vělice náročná)
- pevnou vůli a vysokou míru sebeovládání (neustálý styk s lidmi)
- dobrou paměť a dobré charakterové vlastnosti (trpělivost, ochota, zdvořilost)
- zvládnutí základů psychologie
- být odborníkem, gastronomem, hospodářem, obchodníkem, ale i společníkem
- zvládnout techniku jednoduché, složité, kavárenské a slavnostní obsluhy
- praktické použití gastronomických pravidel, znalost charakteristiky pokrmů a nápojů
- znalost přípravy jednoduchých pokrmů a nápojů
- zvládnutí veškerých úklidových a přípravných prací v odbytovém středisku
- znalost základních údajů o výrobě, použití, přejímce a skladování zboží
- zvládnutí základů administrativních prací a tvorby cen
- praktické uplatnění pravidel hygieny, bezpečnosti a estetiky v provozu
- správné, pohotové a plynulé vyjadřování
- znalost minimálně jednoho světového jazyka
- ovládání pravidel společenského chování
- používat výpočetní techniku
DOPORUČUJE SE:
- znát další světový jazyk, zvyklosti hostů ze zahraničí a charakteristiky zahraničních kuchyní
- znát dobře místo a okolí kde pracuji
- umět poskytnout první pomoc
OSOBNÍ VYBAVENÍ:
- číšnický nůž, tužky, zápalky, účtenky, příručník
- náhradní oblečení a obuv, čistící prostředky, kosmetické a toaletní potřeby
- číšnická peněženka, šicí potřeby a náhradní knoflíky, kapesníky
- odborná literatura, slovníky, náhradní pomůcky
PRACOVNÍ OBLEČENÍ:
- pracovní oblečení má být vkusné a má odpovídat prostředí střediska
- používá se především pro odlišení číšníka od hostů, v jdnotlivých provozovnách může být různé
Číšníci:
- zpravidla černé kalhoty, bílá košile (dlouhý rukáv) s motýlkem a vestou nebo rondon, černé ponožky a černé polobotky
- ve výběrových restauracích smoking nebo frak
- barmani nosí vesty různých barev a střihů, možné též použití zástěr
Servírky:
- přiměřeně dlouhé šaty nebo sukni a blůzu (případně vestu), zástěrku, punčochy a bezpečné, zdravotně nezávadné boty
- velmi důležitá je úprava vlasů a nepoužívání šperků
- celkově je ntné dát přednost praktickému oblečení před atraktivním a módním