ZPŮSOBY PRODEJE A NABÍDKY
ZPŮSOBY PRODEJE
... používáme je podle druhu a charakteru střediska, popřípadě podle vzniklé situace, jako stálé nebo přechodné řešení
A LA CARTE (ALAKART)
- prodej podle jídelních a nápojových lístků
- volný výběr pokrmů a nápojů
- nejvíce rozšířený způsob prodeje ve veřejném stravování
A LA MENU (ALAMENY)
- menu je pevná sestava pokrmů (a nápojů) za určitou cenu
- na jídelním lístku může být uvedeno jedno i několik menu v různé hodnotě
- host nemá možnost změny (vlastní kombinace) pokrmů
- u nás se setkáváme s tímto typem především v době obědů, jako nabídka poledního menu
SKUPINOVÝ PRODEJ
- používá se při hromadných akcích jako jsou hostiny, školení, zájezdy apod.
- objednávka probíhá předem, pokud možno jednotné menu, jednotný čas, jednotná cena
- nápoje mohou být formou A la carte
- pokrmy hradí zpravidla organizátor akce
HOTELOVÁ PENZE
- do ceny ubytování je započteno také stravování
* plná penze (snídaně, obědy, večeře)
* polo penze (většinou snídaně a večeře)
* čtvrt penze (snídaně nebo večeře)
TABLE D´HOTE (TÁBLDOT)
- při snídaních, oběděch a večeřích především v mezinárodních hotelech
- volný výběr pokrmů a nápojů za předem pevně stanovenou cenu
- způsobem obsluhy a organizací práce se podobá rautu
POVINNÁ KONZUMACE
- stanovení minimální částky útraty na jednoho hosta
- v atraktivních střediscích, disco-kavárny, kino-kavárny, noční bary
PŘEDPLATNÉ - abonence
- stravování na poukázky (stravenky)
* stravování pracujících jako náhrada za závodní jídelnu
* nárazové akce např. školení se stravenkami v určité hodnotě
* hotelové stravenky, jako náhrada za cestovní šeky (wouchery)
COUVERT (KUVÉR)
- přirážka za chléb, pečivo, dochucovací prostředky, popř. máslo
- připočítává se k účtu podle počtu osob
PRODEJ NA ÚVĚR
- při větším počtu osob pohoštění na jeden účet, hrazeno fakturou
- předpokladem bývá písemná objednávka
PLACENÍ ŠEKEM
- platby za služby šekovou knížkou bez hotovosti
PLACENÍ KARTOU
- host za služby zaplatí platební kartou
- v poslední době též bezkontaktní placení, v některých restauracích i platba mobilním telefonem
PLACENÍ HOTOVOSTÍ
- nejrozšířenější způsob placení
Nové formy prodeje
- vznikají jako důsledek zvýšené poptávky po rychlém občerstvení, nedostatku kvalifikovaných pracovníků a potřeby zvyšování produktivity práce
- jsou to především samoobsluhy, denní bary a stánky s rychlých občerstvením (párek v rohlíku, uzeniny, burger aj.)
Samoobsluhy - restaurace nebo jídelny se samoobslužnou linkou (souvislá expediční linka nebo oddělené pulty), mají význam pouze na frekventovaných místech s velkou poptávkou, nižší potřeba kvalifikovaných sil, problémy kolem účtování a s hmotnou odpovědností
a) pokladna na konci linky
b) výdej konzumačních lístků, placení při odchodu
c) předplacení u pokladny
Denní bary - občerstvení na poměrně vysoké úrovni, vyšší produktivita práce obsluhujících, zboží umístěno v pultu, teplé pokrmy z grilu umístěném v místnosti (Snack bar, Gril bar)
Střediska rychlého občerstvení - k dosažení vysoké produktivity práce je vhodná úzká specializace na nabízené druhy zboží
Specializovaný stánkový prodej - např.párek v rohlíku, smažený sýr, palačinky, burger aj.
Prodejní automaty - jako doplněk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
ZPŮSOBY NABÍDKY
... nabídka je jedním z předpokladů spokojenosti hostů a zvyšování tržeb
PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉ NABÍDKY
- poptávka, důvěra, kvalita a vzhled, vhodná doba
DRUHY NABÍDKY
a) aktivní (zboží k hostovi)
* nabídkové vozíky, pokrmy na mísách nebo nápoje na platech (předkrmy, aperitivy, sýry, moučníky)
* v ruce - lahve s aperitivy, talířky s pokrmy
* nabídkové stoly a vitríny
b) pasivní
* jídelní a nápojový lístek
* ústní nabídka
* poutače