1.ročník
Způsoby prodeje a nabídky
ZPŮSOBY PRODEJE
Způsoby prodeje používáme podle druhu a charakteru střediska, popřípadě podle vzniklé situace, jako stálé nebo přechodné řešení.
A LA CARTE (ALAKART)
– prodej podle jídelních a nápojových lístků
– volný výběr pokrmů a nápojů
– nejvíce rozšířený způsob prodeje ve veřejném stravování
A LA MENU (ALAMENY)
– menu je pevná sestava pokrmů (a nápojů) za určitou cenu
– na jídelním lístku může být uvedeno jedno i několik menu v různé hodnotě
– host nemá možnost změny (vlastní kombinace) pokrmů
– u nás se setkáváme s tímto typem především v době obědů, jako nabídka poledního menu
SKUPINOVÝ PRODEJ
– používá se při hromadných akcích jako jsou hostiny, školení, zájezdy apod.
– objednávka probíhá předem, pokud možno jednotné menu, jednotný čas, jednotná cena
– nápoje mohou být formou A la carte
– pokrmy hradí zpravidla organizátor akce
HOTELOVÁ PENZE
– do ceny ubytování je započteno také stravování
* plná penze (snídaně, obědy, večeře)
* polo penze (většinou snídaně a večeře)
* čtvrt penze (snídaně nebo večeře)
TABLE D´HOTE (TÁBLDOT)
– při snídaních, obědech a večeřích, především v mezinárodních hotelech
– volný výběr pokrmů a nápojů za předem pevně stanovenou cenu
– způsobem obsluhy a organizací práce se podobá rautu
POVINNÁ KONZUMACE
– stanovení minimální částky útraty na jednoho hosta
– v atraktivních střediscích, disco-kavárny, kino-kavárny, noční bary
PŘEDPLATNÉ - ABONENCE
– stravování na poukázky (stravenky)
* stravování pracujících jako náhrada za závodní jídelnu
* nárazové akce např. školení se stravenkami v určité hodnotě
* hotelové stravenky, jako náhrada za cestovní šeky (wouchery)
COUVERT (KUVÉR)
– přirážka za chléb, pečivo, dochucovací prostředky, popř. máslo
– připočítává se k účtu podle počtu osob
– označení „couvert“ se rovněž používá pro prostření pro jednu osobu
PRODEJ NA ÚVĚR
– při větším počtu osob pohoštění na jeden účet, hrazeno fakturou
– předpokladem bývá písemná objednávka
PLACENÍ ŠEKEM
– platby za služby šekovou knížkou bez hotovosti
PLACENÍ KARTOU
– host za služby zaplatí platební kartou
– v poslední době též bezkontaktní placení, dnes běžně platba mobilním telefonem, hodinkami atd.
PLACENÍ HOTOVOSTÍ
– nejrozšířenější způsob placení
NOVÉ FORMY PRODEJE
– vznikají jako důsledek zvýšené poptávky po rychlém občerstvení, nedostatku kvalifikovaných pracovníků a potřeby zvyšování produktivity práce
– jsou to především samoobsluhy, denní bary a stánky s rychlých občerstvením (párek v rohlíku, uzeniny, burger aj.)
Samoobsluhy – restaurace nebo jídelny se samoobslužnou linkou (souvislá expediční linka nebo oddělené pulty), mají význam pouze na frekventovaných místech s velkou poptávkou, nižší potřeba kvalifikovaných sil, problémy kolem účtování a s hmotnou odpovědností
a) pokladna na konci linky
b) výdej konzumačních lístků, placení při odchodu
c) předplacení u pokladny
Denní bary – občerstvení na poměrně vysoké úrovni, vyšší produktivita práce obsluhujících, zboží umístěno v pultu, teplé pokrmy z grilu umístěném v místnosti (Snack bar, Gril bar)
Střediska rychlého občerstvení – k dosažení vysoké produktivity práce je vhodná úzká specializace na nabízené druhy zboží
Specializovaný stánkový prodej – např. párek v rohlíku, smažený sýr, palačinky, burger aj.
Prodejní automaty – jako doplněk
ZPŮSOBY NABÍDKY
Nabídka je jedním z předpokladů spokojenosti hostů a zvyšování tržeb.
Podmínky úspěšné nabídky – poptávka, důvěra, kvalita a vzhled, vhodná doba.
Druhy nabídky:
a) aktivní (zboží k hostovi)
* nabídkové vozíky, pokrmy na mísách nebo nápoje na platech (předkrmy, aperitivy, sýry, moučníky)
* v ruce – lahve s aperitivy, talířky s pokrmy
* nabídkové stoly a vitríny
b) pasivní
* jídelní a nápojový lístek
* ústní nabídka
* poutače
Kontakt
-
Sauer Aleš
Bc. Pastorová Andrea
SŠGS
Masarykovo náměstí 2
Nová Paka 514 01
Česká republika - stolniceni@stolniceni.cz
Social Networks
Stolničení online
Praktický pomocník a rádce.
© 2022 All Rights Reserved.